valensoreninkameroen.reismee.nl

update 4

Hoi!
Nog eens een update want het is weeral een week geleden.
Sinds vorige week donderdag mag ik de dokter zijn op de pediatrie afdeling. Eerst beginnen we (dokter jim en ik) samen op de mannenafdeling (de vrouwenzaal doet een andere dokter) en daarna ga ik naar de kindjes en jim begint dan al met de consultaties. Heel wa anders dan in België, daar moogt ge da nu helemaal nog ni alleen doen ze :) Int begin was ik echt een slak, kmoest de hele tijd de dosissen opzoeken enzo maar nu lukt het al vele beter. Als ik klaar ben moet ik hem bellen zodat hij alles snel komt overlopen. Dan doen we verder met de consultaties en als hij smiddags pauze neemt doe ik alleen verder. Soms wa stresserend want bij sommige dingen weet ik totaal ni wat het is en wa ik moet voorschrijven.. Ma gelukkig is Germer er nog, een verpleegster die er altijd bijzit en vertaald (ook al begin ik het taaltje hier iets of wat te begrijpen :)) en die weet echt alles! Dus dan zegt zij wa ik moet doen :) Er is 2 dagen geleden een kindje gestorven dat hier al een aantal weken ligt met bacteriële meningitis en ppff we wisten op voorhand dat hij ging sterven ma toch, das echt rot. Kben blij dat dat ’s nachts was zodat ik die mama niet gezien heb want ik denk dat ik dan gewoon ook beginnen wenen was.
Veel van de patiënten vinden het vreemd dat ik dokter ga worden omdat ik een vrouw ben, sommige zeggen dokter tegen mij maar de meeste sister omdat ze da ni begrijpen wat ik kom doen :) Ma van de meeste krijgt ge echt superveel respect, veel toffer dan in België, daar ben de maar een stagaireke da niks kan haha. Ik mag hier zelf echt veel doen, lumbaal puncties, overal in snijden,.. Das wel goe van Jim, bij ons thuis zou’t ni waar zijn.
Vorig weekend zijn we met ons vier (bie, arianne, soren en ik) naar een thee plantage geweest in Ndawara. Manman, zo groot als het maar kan zijn, das een land op zich.. Abdou heeft ons samen met zijn neef naar ginder gebracht. Daar zijn we eerst naar een andere neef van hem geweest (hij heeft me verteld dat zijn familie de grootste is in het moslim land of hoe ge het ook noemt :) de naam ben ik zelfs al vergeten. Dieje heeft echt overal familie zitten, overal waar wij al geweest zijn hebben we er al mensen van ontmoet!) en daar hebben we thee met iets als smoutebollen gekregen. Daarna zijn we naar de fabriek gegaan waar ze de thee verwerken maar het was zondag dus da was ni open. We hebben wel de grote baas ontmoet. Iedereen die daar woont moet ervoor werken en het contrast kan ni groter zijn. De huisjes van de arbeiders zijn gewoon krotjes en dan hebt ge de villa van dieje ‘baron’, de eigenaar van alles. Op zijn privé-domein heeft hij ne eigen moskee, een dierentuintje, 11 vrouwen,.. En nog is een eigen moskee IN zijn huis! Toen we daar aankwamen kwamen 2 aapjes naar ons toe gelopen, zo schattig!! Als baby’tjes me hun armen open zoda we ze zouden vastpakken hihi. Arianne en ik hadden ze dan vastgepakt en toen we ze terug op de grond zetten begon 1 van de 2 bie te bijten haha. En toen zijn we gaan lopen :) Dan zijn we nog naar zijn paarden, koeien, pythons, cobra, pauwen, struisvogels (mottige beesten, vooral de kindjes),… gaan kijken. Dan hebben ze ons ook nog wa de rest van zijn eigendom laten zien enzo. We konden ook nog paardrijden ma da hebben we ni gedaan omda de regen op komst was en we moesten nog een tijdje terugrijden met de motor dus dan zijn we maar doorgegaan. Was ne toffe dag :) In de week hebben we vanalles en nog wa gedaan. 2 vriendinnetjes hebben ons jamajama en foufou leren koken. Mijn favoriete eten hier :) En tis echt simpeler dan ik had gedacht. Spijtig dat we da bij ons thuis ni kunnen maken. Ofwel moet ik de ingredientjes meenemen of laten opsturen :) Normaal gingen we een kip kopen en slachten maar daar hadden we geen tijd meer voor dus dan zijn we gewoon vleesjes op straat gaan kopen, ik zou ni weten wa het was maar het smaakt wa naar spek dus twas goe! Ik heb op straat al gezien hoe ze da maken, da zijn lappen vlees die ze me ne hamer platkloppen en jah.. vreemde dingen :) Ho djeeses, die nonnekes hier, soms zou ik ze echt willen ne stamp onder hun kont willen geven want…………………… In het ziekenhuis is er aan de materniteit een ‘side ward’, das voor de vrouwen die ontlsagen zijn maar die geen geld hebben om de ziekenhuiskosten te betalen dus dan kunnen die daar gratis blijven tot ze geld hebben gevonden. Nu, Bie wou een paar weken geleden geld wisselen bij de zusterkes en ze had da meegenomen naar de materniteit om na het werk te doen. Bleek da da geld gestolen was tijdens hare shift. Ze hadden da dan tegen de matron gezegd en toen was het totale chaos. Als niemand van de vroedvrouwen zou zeggen da ze da geld gestolen had, zou iedereen moeten bijleggen om da terug te betalen, wa echt belachelijk is want er was die week ook geld gestolen van 1 van de vroedvrouwen dus waarschijnlijk had een patiente da gedaan. Vorige week as de gsm van een andere vroedvrouw gestolen en ze hadden dieje terug gevonden in de side ward maar niemand van die vrouwen wou toegeven dat ze dieje gestolen had en waarsch dus ook het geld. Wa heeft de matron nu beslist: alle vrouwen van de side ward hebben ze verhuisd naar de ‘keuken’ achter het ziekenhuis. Maar die keuken is zo een donker kot waar een kampvuur int midden is, zonder meubels, zonder ramen, zo zwart als iets, vol rook en roet… echt ni te doen. Daar zitten ze nu met een stuk op 8 vrouwen en pasgeboren baby’s! Perfect milieu om ziek te worden. Op zo’n momenten vraag ik me echt af waar de zusters me hun hoofd zitten. Die moeten ervoor zorgen dat iedereen gelijk behandeld wordt en dat ze hier een menselijk leven kunnen hebben en dan halen die zo’n stoten uit! En het probleem is da die daar gewoon verder moeten blijven zitten tot iemand zegt da ze da gedaan heeft, wa dus ni ga gebeuren. Nog een ander schandalig feit: ze zijn hier goed bezig in de preventie en opvolging van HIV en overal hangen er poster met hoe ge da met vermijden enzo MAAR overal, op elke poster hebben ze 1 zin doorstreept zoda da ni meer leesbaar is en da is het gebruik van condooms. MANMANMAN daar gaan ze ver mee komen… Dokter Dabo (de gynaecoloog) heeft toen hij hier begon te werken voor hij zijn contract tekende ook moeten ondertekenen dat hij het gebruik van condooms niet zou promoten jeemijee, das toch ni meer normaal.. Maja alles wat de zusters hier zeggen is heilig en iedereen moet naar hun pijpen dansen. Mmm niks aan te doen seg.
Kheb nu ook al persoonlijk kennis gemaakt met een tropische ziekte. Een worm in mijn teen :) Brrrrr. Vreemd da ik da ni eerder opgemerkt heb want normaal krijgt ge eerst heel veel jeuk ma ik heb da nooit gehad! Daarstraks heeft dokter Jim erin gesneden en de worm met de 100 eitjes eruit genepen. Toen kreeg ik rillingen want aaaah bah, ik krijg er nu zelfs nog jeuk van :) Hij zei dak een goede patiënte was en dak goed heb meegewerkt (zonder verdoving jaja) hihi.
We zitten nu al meer dan 2 weken zonder water en int ziekenhuis begint het een kleine ramp te worden.. Zelfs het OK heeft geen water meer :s En das echt vreemd want het regent de laatste tijd veel maar er komt maar geen water bij in de tank dus er moet ergens een lek zijn. Het probleem is da ze ni vinden waar. Khoop wel dat in de 3 weken dat we nog in Njinikom gaan zijn het water terug ga komen zoda we nog is fatsoenlijk kunnen douchen want da begin ik wel te missen :) Dus iedereen meehopen!! Straks gaan we op visite bij een familie en dan eten we daar ook. Daarna gaan we waarschijnlijk naar 'de club'. We zien wel wat we nog gaan doen. Alle, tot volgende week!
xX

Reacties

Reacties

Rita Raus

Helaba Valerie, alweer heb ik met verbazing je laatste verslag gelezen, maneke toch waar ben je toch naartoe gegaan....Maar allez je zal hier wel met de opgedane ervaringen rijper van geworden zijn.
Hopelijk is uw voet (teen ) ondertussen genezen !
We zijn begin maart en we zijn al aan het aftellen tot je terug thuis bent. Dan kunnen wij met zen allen ( bij lkeer eten ) luisten naar je verhalen en de foto's eens bekijken
Hou je sterk en als jet water zou hebben pak dan maar een extra lange douche !
Liefs

Ria Dries

Spannend Valerie!
Het moet een hele belevenis zijn .
Wij hadden het hier nooit gedacht dat je tot dit alles in staat zou zijn . Alex en ik wensen je nog het allerbeste toe en kijken vol spanning uit naar je volgend reisverhaal .Vergeet ook niet te genieten van al die nieuwe en spannende avonturen .

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!