valensoreninkameroen.reismee.nl

update 3

Hoi, weer een weekje verder dus tijd om nog is wat verhalen te posten. Vorige week was men laatste week bij dokter Dabo en op vlak van gynaeco heb ik niet veel nieuws te vertellen :) Ik heb nog eens een paar keer mogen meehelpen met keizersnedes, altijd een avontuur op zich en lachen geblazen met de mensen rondom u. Soms een beetje vervelend als je daar als enige vrouw in het OK staat :) Maandag zijn we na het werk naar een deel van de begrafenis van ‘the rock’ geweest, een oudere man die lid was van een soort sekte hier en dus veel macht heeft. Abou had ons hierheen gebracht en amai, kben soms wel wat verschoten. Hoe ouder je bent, hoe groter je begrafenis is. Zoals bij deze man, da was de 4de dag van de begrafenis aka feest, muziek, zatte mensen en vreemde voodoo-achtige toestanden. Was nog wel interessant om te zien, Jeroen gij zou van alles en iedereen foto’s getrokken hebben. Ik heb er maar 1 foto van (die Abdou getrokken heeft) omdat ik anders slaag kreeg als ze zagen dat ik foto’s aan het trekken was. Eerst waren er dansende wezens met zakken over hun hoofden, pluimenkleren en lawaaimakende dingen rond hun enkels. In het midden waren ze muziek aant maken met hout enzo. Ze waren aan het dansen als wilden, ge kunt er wel goed spieren mee kweken denk ik :) Na een tijdje gingen die allemaal in het midden zitten en moest iedereen stil zijn omdat de leider ging komen. Eerst komt daar een zotteke aan dieje volgens mij zo stoned was als het maar kon zijn.. Vol geschilderd, en ja ik kan het moeilijk omschrijven, laat de verbeelding werken, alles is hiervoor goed :) Da ventje sloeg dan sommige mensen en Abdou zei ons da ge ni in zijn ogen mocht zien, ook al sta dieje recht voor u. Toen kreeg ik het wel effe :) De volgelingen waren met een stuk of 10 en die moesten achter de leider lopen. Er werd dan een geit gedood, met een mes dat zo bot was da ze er een stuk of 4 keer in hebben moeten snijden, tof..! Dan begonnen ze iedereen bang te maken, ma echt want sommige liepen echt in groep weg. Zo vreemd allemaal !Da heeft dan nog uren geduurd en er zijn ook nog andere ‘dansers’ en zatte muzikanten gekomen maar dan zijn we maar naar huis gegaan omdat we het wel gezien hadden. Woensdag heb ik gevraagd om 12 uur door te gaan omdat ik met de 2 vroedvrouwen naar Bamenda wou gaan om nog eens wat inkopen te doen. En weer leuke ritjes gehad :) Met honderdduizend man in ne auto waar rook uit de motorbak komt. Ze zitten hier met 4 vooraan (2 op de passagierszetel en 2 aan het stuur haha). Manneke toch. Toen we terugreden begon het goed te regenen dus wij nat en onderkoeld terug in Njinikom omda de koffer openstond aangezien ze de auto volproppen met vanalles en nog wat. Donderdag hadden we etienne uitgenodigd maar toen het eten klaarwas belt hij dat hij er niet gaat geraken.. Gelukkig konden Abdou en zijn neef mee komen eten want we hadden echt teveel gemaakt J De volgende dag kwam hij naar mij en hij zei da het hem zo hard speet en hij hoopte dat hij het nu ni verpest had en da we nog vrienden konden blijven hihihi dieje is zo schattig! Hij had int weekend dan zelf aardappelen gebracht om het goed te maken :) Vrijdagavond zijn Helena, Tim en 2 vriendinnetjes van hun van Shisong ons een bezoekje komen brengen. Om van Shisong naar Njinikom te komen is het ni echt gemakkelijk, ze waren om 5uur smorgens vertrokken om eerst naar Bamenda te gaan en zo verder naar hier. Het vervelende toen was dat we weer geen water hadden, dus koken, wassen, afwassen, toilet doorspoelen,.. voor 7 man zonder water, ni echt tof.. Int weekend hebben we Njinikom, het ziekenhuis,.. laten zien en dan hebben we ook afgesproken wat we gaan doen de laatste anderhalve week als we gaan rondtrekken. Zondag zijn ze dan tegen 10u terug vertrokken, dus we zijn weer niet naar de mis kunnen gaan (oeps J) ma volgende week moeten we zowiezo ons gezicht daar nog een laten tonen! Voor de rest van de dag hebben we wat geluierd, veel konden we in het huisje niet doen want er was nog steeds geen water, geen elektriciteit en geen internet J Savonds hadden we afgesproken met wat volk van hier om uit te gaan. We zijn eerst naar het huisje van Bethila gegaan. We hebben in de keuken gezeten: een hok met 2 grote bedden, een vuur int midden en overal cavia’s, eenden en kippen. Lekker gezellig en warm. Ze moeten hier zo’n goede ogen hebben want daar is ook geen licht fzo dus das enkel licht van het vuur ma ik zag daar natuurlijk niks zonder mijn pillicht.. Na een uurke was het eten klaar en dan mochten we ook mee-eten, was nog wel goe. Ze doen alles gewoon in ene megapot en laten da dan koken. Spijtig datk er geen foto’s van getrokken heb. Volgende keer als we er zijn :) Daarna zijn we naar ‘de club’ gegaan, was weer superleuk! In het begin was er ni echt sfeer en niemand was aan het dansen maar beetje bij beetje ging iedereen op de dansvloer staan en dan konden we ook meedoen :). Maandag ben ik begonnen bij dokter Jim, das nogal eens een ander tempo dan bij dokter dabo! Dieje werkt tenminste op een fatsoenlijk tempo zonder bij elke woord een uur na te denken. Binnen een paar dagen zal hij het werk aan mij geven dus das nu goed noteren wat hij geeft en welke dosis enzo want zo weet ik da niet ze.. Kheb daarstraks ook iemand zien sterven. Dan sta ge daar zo machteloos.. Ge kunt er niks aan doen omdat ze de middelen gewoon niet hebben en dan is da gewoon wachten tot hij gestorven is. En dan beginnen ze te roepen en te schreeuwen en pf. Das echt erg. Dokter Jim gaat daar gewoon over alsof da da niks was en dan sta ge daar zelf van unk.. Maar ja, hij is hier ook al anderhalf jaar en dan ga ge daar anders mee om. Kweet ni of ik mij daar zo aan zou kunnen aanpassen. Kben is benieuwd wat dat de komende weken gaat geven. Er is nog altijd geen HIV medicatie wa ik echtecht ni snap.. Das nu al meer dan 4 weken en niemand doe daar iets aan, das gewoon wachten. Maar alle man, als ge nu zie hoeveel doodzieke mensen er nu op de zaal liggen is da om van te wenen. Die zullen niet beter worden tenzij ze hun medicatie krijgen maar die regering is hier te stom om daarvoor te zorgen. Ik hoop echt zo hard dat de medicatie er snel gaat zijn want das nu een ramp. Ni te begrijpen… Ik weet ni of ik dat al vermeld had maar er is altijd iemand van de familie van de patient bij in het ziekenhuis en da is omdat die voor eten moeten zorgen, hun moeten wassen en eigenlijk alle dingen die de verpleging in Belgie doet. Supervreemd. ’s Nachts blijven die dan ook hier voor als er iets zou gebeuren en dan slapen die gewoon onder het bed op een stuk karton. Alle bedden zijn hier iets hoger en da is dus zodat daar mensen onder kunnen slapen :).
Vandaag loopt iedereen hier met een kruis op zijn voorhoofd rond omda het zo de zoveel dagen voor Pasen is. Natuurlijk wist ik da ni.. Grappig zicht. Ms zelfs een beetje freaky. Morgen moet ik alleen beginnen aan de rondes aiai, ik sta nog maar 3 dagen bij hem en hij zei daarstraks da het morgen tijd is om het zo te doen. Gelukkig heb ik vandaag op tijd gedaan zodat ik goed alles kan opzoeken en da ik daar morgen niet met ne mond vol tanden sta.
Hopelijk wordt het de volgende dagen wat beter weer want het is nu al een week elke dag aan het regenen. En we hebben nog steeds geen water en da is ni logisch aangezien het blijft regenen. Maar de vriend van dokter dabo (zijne laptopke waar hij o zo fier op is, hoe noemt het een klein valerietje haha) zegt da het int weekend terug goed weer ga zijn! Morgen ga de klusjesman me zijn huis en familie laten zien, kmoet hem goed te vriend houden want ms kan hij wel iets forceren zodat we trug onze kranen kunnen laten lopen :)
Kben hier toch graag ze! Mmmmmmmmm als ik afgestudeerd ben ga ik zowiezo terugkomen om hier wa te helpen!
Daag xxxx

Reacties

Reacties

Rita Raus

Helaba lieve meid je krijgt percies de afrikaanse microob wel goed te pakken hé, volgens dat ik kan lezen hebt je het toch naar je zin daar en dat je in de toekomst toch terug zou willen gaan om te helpen, zeker dat laatste siert je ! Ik moet je wel bewonderen dat je je zo vlug aanpast per slot van rekening is het daar een heel andere cultuur enz.
Je bent zelfs aan het koken voor je nieuwe vrieden daar waar gaan we da schrijven....Als je terug in België bent ben ik wel benieuwd naar je recepten kunnen we ze samen uitproberen.
Ik ben blij voor je dat je het nu wel ziet zitten met de nieuwe dokter.
Wat betreft de foto's ben ik zeker dat Jeroen wat mist maar zoals je weet is Afrika nu nie direkt voor hem het gedroomde land America boven alles
We kunnen niet wachten tot je terug thuis bent om al je verhalen te horen !
Nog veel succes en dit weekend vertrekt er weer een briefje....
Dikke knuffel

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!