valensoreninkameroen.reismee.nl

Update 5

Oeps, tis al een tijdje geleden da ik nog is iets gepost heb..
Kben nu al 3 weken bezig bij dokter jim en tgaat vlotjes. Sinds vorige week maandag is ne vriend van hem uit Amerika hier (ook ne huisarts) om te helpen want dokter Eugene is op vakantie voor de moment. We moeten nu dus alles doen, vrouwen, mannen en kinderen (normaal doet Eugene de vrouwen) dus we zijn er wel altijd ff mee bezig. We beginnen met 3 samen aan de vrouwen en daarna begint Jim met de gewone consultaties en doen Rick en ik de rest verder. Kben echt blij da hij er nu ook is want ik leer er superveel bij en dieje betrekt mij bij alles, echt tof :) En zo sta ik er ook ni alleen voor dus dan voel ik mij ook wat geruster. Kben nu veel meer bewust van de medicatie en das leuk om de dosissen enzo al te kennen want toen ik in België was dacht ik nooit na bij dosissen omdat ik da zelf ni moet doen :) Er zijn ondertussen weer veel patiënten gestorven, das echt zot hoe ze daarmee omgaan. Schrijnend om te weten da iemand zal sterven en da ge er niks aan kunt doen en da ge zelfs bijna niks kunt geven voor comfort, morfine bijvoorbeeld, da hebben ze hier ni. Het enige pijnstillend is tramadol en da is nu ook al out of stock en ge weet nooit op voorhand wanneer de medicatie er terug ga zijn..
We hebben ook extreme frustraties!!! Die zusterkes… Kzeg het nog eens, verstand hebben ze ni en het enige waaraan ze denken is geld. Gisteren werd er ne man binnengebracht door ne motor, zo wasted als iets, precies een jaar niet meer gewassen, vol vliegen, geen reactie,.. Dus ik wil dieje opnemen maar ineens komt de zuster om te zeggen da da ni gaat als er niemand bij hem is (er moet altijd een familielid bij de patiënt blijven om dieje te wassen, te koken,.. de verpleging geeft hier enkel de medicatie). De driver van de motor kende dieje man helemaal ni, hij heeft dieje gewoon naar het ziekenhuis gebracht omda dieje ergens lag ofzo dus hij wou vertrekken en de zuster zei geen denken aan, gij blijft hier tot er iemand voor de patiënt is of ge neemt hem terug mee (terwijl dieje doooooooodziek is, HIV positief btw) dus ja weer chaos alom, heel het ziekenhuis stond al rond ons om te zien wat er gaande was en ik mocht hem zelfs ni onderzoeken vooraleer er een beslissing was genomen over wat er zou gebeuren, manmanman. Uiteindelijk hebben de 2 bewakers de motor in beslag moeten nemen en ergens aan het klooster moeten zeggen zodat de driver ni zou kunnen doorgaan totdat er iemand voor dieje man hier was. Das toch ni meer normaal.. Vandaag is er nog steeds niemand bij hem dus ik weet niet wat er met de driver en de motor gebeurd is. Jeetje lief. En ik kan nog 100 van die stoten beschrijven ma da doe ik wel als ik terug ben, want anders ga ik te lang bezig zijn. Gelukkig haten veel mensen hier de matron haha, da geeft mij toch wel een ‘goei’ gevoel, dak weet da ze hier ook ni akkoord zijn met de gang van zaken. Maar ik vrees dat het bij de volgende matron het ni ga veranderen..
Vorige week donderdag was het ook hier vrouwendag en da wordt uitbundig gevierd :) Ze zijn daar weken op voorhand al mee bezig, echt grappig. Op dieje dag zijn het vanaf ’s morgens spelen, dans, feest,.. op het grote veld. Elk jaar is er een stofje gemaakt voor vrouwendag en dan laten ze daar een kleed van maken, supermooi, iedereen met dezelfde kleren! En als ge in een groep van iets zit, bijvoorbeeld de vroedvrouwen van ons ziekenhuis vormen samen een groep, hebt ge ook nog is een apart kleed en ja, toffe dingen :) Iedereen int ziekenhuis was verwonderd da ik dieje dag was gaan werken! Ma khad ni veel zin om tussen al da volk te gaan staan om te marcheren enzo :) Jim had gezegd da ik erhene mocht gaan ma da zegt mij ni veel haha. Bie en Arianne zijn wel met de vroedvrouwen gegaan en ze hadden ook een kleedje late maken. Ik ben na het werk gaan kijken maar alles was zo goed als gedaan.. Maar het leukste moest nog komen: eten :) We zijn allemaal naar een cafeetje gegaan waar ze eten en drinken voorzien hadden. Als de vrouwen naar huis gaan, is het de bedoeling dat de mannen gekookt hebben enzo. Kben er eigenlijk wel van verschoten hoeveel alcohol ze hier drinken en echt gewoon in de namiddag.. We hebben da al vaak gehad da als we ’s avonds om vleesjes gingen fzo da er wa zatlappen aant rondhuppelen waren hihi. Das hier ene heel ander ritme dan bij ons, ge moet rond 4 u op café gaan en rond 8 u naar huis gaan..
We zijn al een paar keer naar ‘de club’ geweest en ’s avonds iets gaan drinken en dan weet heel het ziekenhuis daarvan, inclusief de matron, ge bent ergens en een half uur later weten ze da! Abdou had al een opmerking gekregen da hij moest oppassen waar hij ons mee naartoe neemt en da we in de donker eigenlijk ni alleen mogen rondlopen haha.
Een week geleden zijn we Helena en Tim gaan bezoeken in Shisong, maat wa een rit! De eerste 2 uur gaan nog maar dan begint het, 2uur putten hier, stof daar. Ge wordt van de ene kant van de wereld naar de andere kant geschud! Gelukkig hadden we een auto voor ons alleen (Bie Arianna Soren en mij) want met het publiek transport had ik da ni overleefd. En het ergste was dan nog dat de ramen de hele tijd gelsoten moesten blijven omda er teveel stof was dus das precies da ge in ne microgolfoven zit fzo. En dan een paar km voor we er waren: platte band haha! Uiteindelijk zijn we er heel geraakt. Ik dacht dat Shisong en Kumbo van elkaar lagen maar da is dus niet zo, da loopt zowa in elkaar over. Kben blij da ik in Njinikom zit want das daar veel te groot en te stoffig voor mij :) Khou ni zo van steden. En daar zitten veel te veel blanken! Ma echt extreem veel, ge wandelt een half uurtje en ge bent er een paar tegengekomen. Sni zo tof vind ik. Tim en Helena zitten daar bij 2 andere vroedvrouwen maar ni samen in een huis, die hebben elks hun eigen blokje, vlak aan het ziekenhuis en dan zijn daar ook nog veel studenten van ginder zelf omdat het ziekenhuis van Shisong een leerschool is voor de verpleegsters en vroevrouwen. De 2 vroedvrouwen daar hebben bijna nog geen bevallingen gedaan terwijl Bie en Arianne er hier elke dag kunnen doen! Vrijdagavond zijn we samen gaan eten, er waren ook nog 2 andere meisjes bij (Noord-Zuid studenten die daar lesgeven) en mmmmmm ne grote vis (ni een kopke of ne staart zoals ge da hier krijgt) met bananas m m m! Dan zijn we iets gaan drinken in een cafeetje waar alle buitenlanders altijd samenkomen. De volgende dag hebben we ontbijt gekregen in het ziekenhuis en hebben tim en helena een rondleiding gegeven. Het ziekenhuis daar is vele groter en echt nog wel mooi, heb geen foto’s getrokken want da hebben ze naart schijnt ni zo graag. Op facebook heb ik ne foto gezet van het cardiac centre gezet, kzat precies terug in Europa! Ze hebben daar al het materiaal da wij ook hebben ma echt alles! Schandalig eigenlijk als ge weet da ze da maar een paar keer per jaar gebruiken als de chirurgen van Italië komen om te opereren.. Voor de rest wordt da ni gebruikt omdat ze schrik hebben da alles anders naar de zak ga gaan en dat niks meer steriel ga zijn. Ze hebben daar zelf een intensieve zorgen eenheid! In de namiddag zijn we naar een waterval gegaan en ’s avonds was het verjaardagsfeestje van Tim en een van de vroedvrouwen. Ze hadden alle buitenlanders uitgenodigd en een soort smoutebollen gemaakt. Ik ben toen wat ziek geworden maar ik denk da da was omdat ik die 2 dagen veel te veel gegeten had, ni normaal.. We hadden ’s middags ook een heel feestmaal gekregen van de zusters en mijn maag kan da gewoon ni meer aan. De volgende dag moesten we dan de dodenrit terug doen naar Njinikom maar me een touristilleke was het al iets beter :)
Deze week hebben we weer vanalles en nog wat gedaan, op bezoek geweest bij wat vrienden, naar de kleermaakster gegaan, eindelijk ne cd van P-square gekocht hihi, vrienden uitgenodigd,… Ik word er echt ni goed van als ik eraan denk dat we binnen een dikke week hier moeten vertrekken..
Gisteren heb ik mijn oude gsm aan etienneke gegeven en oh, zo blij dat dieje was!! Het scherm van zijn gsm was kapot dus om berichten te typen of te bellen naar iemand moest hij zijn sim kaart in een andere gsm steken. En hij heeft zelf geen geld om ne nieuwe te kopen. Hij heeft zelfs geen geld om naart school te gaan, dieje heeft maar een deel van zijn middelbaar gedaan en daarna jaren klusjes moeten opknappen overal en nu werkt hij int ziekenhuis en zou graag gaan voor verpleger maar da gaat ni omdat hij zijn middelbaar ni heeft afgemaakt en omdat dat anderhalve miljoen CFA kost en ppfff, erg. Hij had aan de matron gevraagd om geld te lenen zodat hij tenminste nog naar school kan gaan ma die draait natuurlijk weer rond de pot en is te gierig om dat te doen, terwijl die elk jaar extreem veel geld krijgen van Leuven en hoooo! Hij zou int totaal nog iets van een 700 euro moeten hebben en nu zijn we aan het zoeken naar iets om dat bijeen te krijgen zodat we dat aan hem kunnen geven zodat hij verder kan met zijn leven want zo is dat ook geen doen. Ma kben al blij da hij content is met de gsm, nu staat op het scherm ‘god loves etienne en valerie’ haha.
Ik heb mijn teennagels laten doen en die waren allemaal zo verwonderd dat mijn huid zo dun en zacht is hihi. Ik heb dat bij een vriendin van Lucy laten doen en echt de heeele familie is naar mijn voeten en benen komen kijken :) Maar amai kheb afgezien ze, mijn voeten staan vol schaafwonden nu omdat ze daar superhard aan zaten te vijlen. Maar het resultaat is tof :)Voor ik vertrek ga ik er nog eens heen zodat ze er een nieuw motiefje op kan zetten.
Vandaag is het Sint Patricks Day fzo en dokter Jim en Rick hebben mee zaal gedaan in hun Ierse hoed haha, alle patiënten ma lachen ze! (zie facebook voor foto’s) En wat ze vandaag doen: bier drinken en feesten :)In Amerika is dat het grootste feest van het jaar, dan nodigt Jim honderden mensen uit in zijn huis om mee te vieren! Normaal zouden we nu ook naar Bamenda en Bafut gaan maar ik vrees ervoor dat dat nog gaat lukken aangezien het nu al 11 uur is (ik ben al klaar met werken) en Bie Arianne en Soren zijn nog in het ziekenhuis :s Het is een rit van meer dan 2 uur dus als we sewes nog moeten vertrekken gaat dat veel te laat zijn.. Wel spijtig want ik wou in Bamenda stoppen om melk te kopen want ik heb daar zoveel zin in :) We zullen sewes wel zien.
Kga ondertussen mijne was nog is doen, eerst water halen want da probleem is nog altijd ni opgelost :s Da de regen maar snel komt!
Toedeloe xX

Reacties

Reacties

Ria Dries

Tof Vallerie om zo je belevenissen te kunnen opvolgen .
Het zal raar doen wanneer je weer thuis komt !
Je hebt werkelijk je hart verloren daar in Kameroen .
Jan zit ondertussen ook in China , maar daarvan komen we niet zoveel te weten , al heeft hij ook een blog met foto's en verhalen opgestart. Profiteer en geniet er nog van voor de rest van je verblijf daar.En nu ga ik naar Facebook ..foto's kijken !!!Doei!!!

ines

amai het lijkt daar echt zo goed he!
ondanks al die vreemde stoten da ge daar mee maakt, voelek toch da ge er heel graag zij!
en ge moet al bena terug naar huis, den tijd ga veel te rap he!

Rita Raus

Lieve Valerie, als je nog langer in Cameroun zou kunnen blijven denk ik dat je daar niets mee zou inzitten, je bent je hart aan het verliezen in Afrika, iederen is daar niet voor gemaakt hoor!
Je doet het in ieder geval goed chapeau ! u zo aanpassen vanuit een luxewereld naar een hoop armoede ik heb daar bewondering voor
Ondertussen zijn we toch aan het aftellen en kijken er echt naar uit naar je thuiskomst
Geef nog een paar weken volle gas want nadien is het voorbij .... maar ik ben er zeker van dat je later met weemoed terug zal denken aan al die ervaringen die je daar opdoet
Jeroen heeft het ook naar zijn zin in Chicago heeft al veel fofot's kunnen nemen enz.
Nog veel moed en tot de volgende
Liefs

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!