valensoreninkameroen.reismee.nl

update

Amai, das hier wel werken ze!
Gisteren ben ik begonnen met gynaeco bij Dr. Dabo en fjiew da was ni niks :) Smorgens om 7u moest ik daar zijn maar meneer was er zelf pas om 8. Dan hebben we de zaal gedaan. Daarna beginnen de consultaties jeemijee! Overal vrouwen die de dokter moeten zien! En het vervelende is da er maar een beperkt aantal specula zijn dus ja dan kunt ge ni bij iedereen een fatsoenlijk onderzoek doen.. Behelpen met de middelen die er zijn. Het is opvallend dat de vrouwen hier bijna niks durven zeggen en heel stil zijn. De onderzoekstafel is volgens mij 100 jaar oud want waar ge uw benen op moet leggen hangt half uiteen dus dan liggen die daar ma wa te bengelen met hun benen, swel erg vind ik. Heb zelf ook al dingen kunnen doen en hij geeft nog wel veel uitleg, in een mengeling van frans en vreemd engels dus tis meestal wel wa ontcijferen wa hij wilt duidelijk maken :) Er zit ook altijd iemand van hier bij om te vertalen want veel mensen kunnen geen engels dus dan moet de arts het int frans tegen de 'tolk' zeggen, die vertaalt het dan voor de patient en zo gaat het trug. Tegen 17u had ik gedaan en dan hebben we eten gemaakt met christine (de verpleegster die nu in het huisje is, ik schat 50 jaar) en het koppel dat hier nog tot volgende week is (utah en jochen). We hebben rijst, pasta, patatjes, kookbananen dus tis wa verzinnen om altijd iets te maken :) Mijn maag en darmen kunnen er wel precies ni zo goed tegen.. Ik mis als snoepjes en brood met zaadjes ezo haha oh ik ga veel kunnen eten als ik trug ben!

Vandaag hebben we gewerkt aan de studie van prof proesmans, da was ook wel ff zoeken hoe we dat omesten verwezelijken. We hebben nu al van 19 kindjes tussen de 3 en 9 maanden bloed ma manman das echt ni te doen om die te prikken, wij zijn daar zoooooooooang mee bezig geweest! Gelukkig kregen we wel wa hulp!
In de namiddag heb ik dan nog wa consultaties meegedaanen dan kon ik normaal naar huis maar ik was nog op de materniteit gaan zien of er geen bevallingen zouden zijn. Er waren er 2 maar beide met postpartum bloedverlies en de dokter moest er trug bijkomen (want ik feite doen de vroedvrouwen de bevallingen als er niets mis gaat) en dan heb ik daar ook nog tot 18u gestaan :) Kben blij dak hier ni moet bevallen want da wens ik niemand toe. Ik moet er geen tekening bij maken hé..

Zondag waren we ook naar de 2uur durende mis gegaan want da verwachten ze wel van ons. Iedereen was heel mooi gekleed enzo maar ik had wa meer ambiance verwacht dus da viel een beetje tegen :)
Kheb ook heel mooie stof gekocht om een kleed of ne rok van te laten maken om dan zo naar de mis te gaan hihi. Moet nog wel is aan zuster xaveria vragen waar ik da kan laten doen.

Nu ga ik mee verder eten maken. We hadden vis gekocht ma we weten ni hoe ge de ingewanden eruit moet doen want ik sneed erin en toen hing alles vol bloed dus hebben we dieje vis weggesmeten :) Nu dus iets anders verzinnen en morgen vragen hoe ge da moet klaarmaken.

Doeidoei! xxxx

Dit had ik gisterenavond dus getypt maar toen viel het internet uit en heb ik het ni meer kunnen posten :)

En oh ja, wie da iets wilt sturen: snoepjes en chocola want ik kan het al ni meer aan haha

Reacties

Reacties

Marita

Tja, Valerie, we zijn verwend zonder het goed te beseffen hier in België..

Goed van je dat je toch positief bent en je nieuwsgierigheid blijft behouden..

Wees creatief in alles wat je doet, in je werk en in je vrije tijd. Dan zal de voldoening achteraf nog groter zijn!

Hou je haaks!

Rita Raus

Zo is Afrika Valerie en wij hier in België kunnen dat niet begrijpen dat er zulke toestanden nog bestaan je zit volgens uw kommentaar percies terug in middeleeuwen
In ieder geval je zal veel bijgeleerd hebben als je terug komt en deze ervaringen zullen wel je hele leven bij blijven
Blijf possitief dan komt alles wel goed
We zorgen voor de nodige snoep !!!
Liefs

Dorien Elsen

Hey Valerie! Ik kijk elke dag uw blog na in de hoop een update te zien. Amai ge bent wel goed hard aant werken precies! Als ge altijd mee de uren van dr. Dabo moet volgen...

Oh now, ge hebt uw eerste stoffen gekocht. Ik weet iemand die niet meer gaat kunnen stoppen met kleedjes te laten maken. :-)

Doe het nog goed! Dikke kus

Flora

Amai Valerie, Ik kan haast niet geloven dat jij daar bent terwijl ik hier u blog lees!
Geef maar nen dikke knuffel aan sister Electa en alle andere vroedvrouwen en geef heel veel lieve groetjes van ons aan Dr Dabo!

Geniet elke dag, Njinikom is een klein stukje paradijs en we missen het elke dag!

Kus, Flora

Trees, mama van Helena

Hallo Valerie,
Ik ben ook benieuwd naar jullie verhalen.
Zal dan ook jullie blog volgen.Het is wennen hé,maar
het zal een hele levenservaring zijn.Wij beseffen hier niet hoe goed we het hebben.Groetjes aan Sören.
Hou jullie goed daar.Trees

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!