valensoreninkameroen.reismee.nl

Update 2

Hoi iedereen!
Nog een s wat nieuw vanuit het te droge kameroen.
Kben nu ondertussen al 2 weken en 2 dagen bezig bij dr dabo en hihi dieje is zo grappig. Bji elk ding da ik zeg of zie op de echo zegt hij ‘wauw gij bent echt intellegent en zo goe da ge da allemaal weet en wauw..!’ haha ik vind da heel grappig :) Vooral omdat da gewoon de basis dingen zijn die iedereen weet maar dieje vindt dat gewoon kei goed da ik als vrouw geneeskunde studeer omda hijda helemaal niet gewoon is hihihi. Hij heeft mij ook al een paar keer proficiat gewenst da ik dokter ga worden :) Wat ook vreemd is, is dat ze mijn geschrift hier supermooi vinden, ne verpleger had al gevraagd of ik hem niet kon leren om zo te schrijven. Veel onder jullie gaan nu denken aiaiai want niemand kan mijn geschrift lezen tenzij ge daarin getraind bent of ik heel veel moeite doe.
Kheb ook weeral zotte dingen gezien waar ik soms echt ni goed van ben. Er lag hier een vrouw waarvan haar linkerborst helemaal ontstoken was, daar zat een groot abces in en die borst was 3 keer zo groot als ze zou moeten zijn.. Wa doen ze hier: wachten tot da erger wordt en de vrouw moet daar om de zoveel uur op drukken zoda da eruit zou komen. Na een paar dagen was er dus een gat in die haar borst, ma echt een gat.. Wij komen bij haar met de toer, Dabo drukt daar op, komt daar een straal etter met bloed uit da verschrikkelijk hard aant stinken was en oh man.. Dieje drukte en drukte daar maar op, die vrouw was aant kapot gaan van de pijn en dan zijn ze kwaad op haar omda die teveel roept en ni meewerkt. En dan sta ge daar van o jee, da doe ge toch ni!! En elke dag opnieuw.. Ik wou dak de toer toen ni moest meedoen want ik kon da gewoon ni meer aanzien.. Elke keer bleef daar maar etter uitkomen en bleef dieje daar maar in nijpen en brrrr. Opt einde was het zelfs zo erg da dieje zijne vinger daarin had gestoken!!!! Zijne hele vinger in die haar borst door da gat!!! Manneke lief.. Nu is ze naar huis en gelukkig want ik wou daar ni meer naar zien. Maar nu ligt er iemand anders met een keizesnede (operatie dit weekend) die onstoken is. En weer vant zelfde. Nijpen nijpen drukken tot alle etter eruit komt ppfff morgen moeten we dat nog eens doen en als da dan blijft ga Dabo donderdag de buik terug openmaken ma ik hoop echt voor die vrouw da da tegen morgen beter is!
Als patienten naar hier komen voor een operatie ofzo en die hebben geen geld, moeten ze gewoon terug vertrekken en terugkomen als ze geld gevonden hebben. Das echt erg want veel mensen hebben zelfs geen geld genoeg om labo testen te doen. Ik zou dat als arts niet kunnen zeggen, ‘sorry ik kan u pas helpen als ge geld heb’ maar anderzijds snap ik da ook wel want anders hebt ge uiteindelijk zelf geen geld meer als ge voor elke patient da gratis moet doen. Das echt moeilijk ze..
Vandaag hebben we weer een aspiratie gedaan. Ik wil da ni meer te vaak zien want kvind dat heel erg. Die vrouw was zwanger maar da kindje leefde ni meer dus da moest eruit. Maar niemand legt uit wa er dan ga gebeuren.. Die moest gewoon op de tafel gaan liggen en dan begint de dokter daaraan. Das echt me zone plastieken zuiger da ik nooit zou kunnen gebruiken.. En weer wordt de verpleger dan kwaad als die te hard beweegt omdat ze pijn heeft fzo. Das toch ne vreemde cultuur ze, ze roepen hier direct tegen elkaar en ze slagen elkaar ook kei snel. Toen het gedaan was, de baby was er dus uit kijkt niemand meer naar die vrouw. Dan moest die gewoon trug wandelen (!) naar de materniteit, zonder baby. Alles zonder uitleg, empathie, … Als ge al deze dingen meemaakt mogen wij echt ZOOO gelukkig zijn dat wij bij ons geboren zijn.
Als er mensen komen met infertiliteitsproblemen, moet ge echt een half uur doen over hoe de relatie in elkaar zit, hoeveel vrouwen de man heeft (veel mannen hebben hier meerdere vrouwen, soms zelfs 5), of ge veel op reis ga enzovoort. Vreemdgaan is hier heel normaal.. Wat ge hier allemaal te horen krijgt, da kunde u ni inbeelden :)
Volgende week mag ik mee helpen met de keizersnedes, nu is er int OK iemand bezig da aant leren is dus ik mag dieje zijn plek ni innemen. Ik moet geduld hebben J Als het een keizersnede is voor ne 2ling ga ik dan altijd mee om die babies aan te kleden enzo, dan doe ik toch iets nuttig :)
Zaterdag heb ik nog wat aan met stagewerk gewerkt, op een terras van een huis achter het ziekenhuis, echt te zalig. Zo’n mooi uitzicht, in een stoeltje, me wa wind m m m! Spijtig genoeg komen er deze zaterdag daar mensen in zitten dus dan ben ik men terras kwijt..
Zondag zijn we naar een meer gereden met de motor, DJEEZES! Nooit meer :) De slechtste ‘weg’ da ge u kunt inbeelden, ik heb mij in ne lange tijd ni meer zo uitgeput gevoeld als toen. En ik heb doodsangsten uitgestaan.. Da was over rosten met een helling waar ge van achterover valt, in zand, tussen struiken,… Ik heb kei vaak mijn ogen moeten dichtdoen omdak he tni meer aankon haha. Ik denk dat het Lake Njos ofzo was (ben de naam ff kwijt). Gisteren toen ik in het ziekenhuis zei da we daarheen geweest warern bekeken ze mij zo van wa bende gij zot ofzo :) Maja, ik had echt ni gedacht da da zo’n zware trip ging zijn. Het was wel supermooi allemaal, zo’n mooi landschap da da hier is.. echt waauw! Kheb er filmpjes van gemaakt dus dan zullen jullie het wel zien als ik terug thuis ben! Ben wel goed verbrand aan mijn rechterbeen en mijn gezicht (vooral mijn lippen bah) en had mij nochtans 1000 keer ingesmeerd met factor 50! In een anders weekend gaan we nog naar een ander meer, da dichterbij is :) Zondag avond ben ik heel vroeg gaan slapen en ben ik als ne blok in skaap gevallen, da deed echt goed!
Ondertussen hebben we nog steeds geen water, al van vorige maandag ni..En de tank is leeg dus ik weet ni of we de komende weken trug water gaan hebben :s Let’s pray for it! Zoals ze hier zeggen.. Alles sta in het teken van God, als een patiente zegt ‘danku dokter’ zegt hij ‘ge moet mij ni danken maar god, hij zorgt daar allemaal voor’ mmmmja :)
Vrijdag heb ik de film blood diamont gezien en toen had ik schrik. Stel u voor da ze hier ineens komen binnengevallen en iedereen vermoorden en bbbrrr. Das echt zot da da in deze tijd nog steeds gebeurt. En al die kindjes die meegenomen worden om te vechten.. Ik zeg het nog eens maar wij zijn echt gelukzakken da wij zo’n goei leven hebben met alles erop en eraan. Das goed da ge hier daarbij kunt stilstaan want thuis loopt ge uzelf voorbij en denkt ge gewoon ni na over wat wij allemaal hebben en wat wij allemaal kunnen. Wij gaan naar de winkel en kopen ons eten zonder daar moeite voor te doen of wij worden opgenomen in het ziekenhuis met een verzekering zonder ons daar al te veel zorgen om te maken. En ik kan nog 1000 dingen opsommen. Ik schaam mij hier soms zelfs da ik op mijn computer bezig ben omda ze hier daar alleen maar van kunnen dromen.. (Ik zit daar natuurlijk niet buiten mee fzo eh). Mm hierover kunt ge bezig blijven ma da ga ik nu ni doen want dan ben ik gefrustreerd :)
Kga water halen en mijn haar wassen!
Doeidoeii xxxx

Reacties

Reacties

ines

amai valerie wat een verhalen seg.
Da is daar precies wel gerellig als ik da zo lees.
cultuurshock zeker..
en da is dan waarschijnlijk moeilijk om tegen te spreken want ja.. ge zijt daar ook op stage dus.
Da van die borst is echt een goor verhaal, ik krijg al rillingen dak het lees.
Maar goed da ge ook leuke dingen mee maakt zoals dieje trip en de mooie uitzichten en het goeie weer enzo!

Rita Raus

Wel wel Valerie wat een toestanden ! blijkbaar heeft men daar geen enkel respect voor vrouwen, als je zo zou doen met uw patienten in België zal je direkt moeten stoppen met je beroep.
Ben blij dat je er toch nog iets possitief blijft inzien.
Geniet maar volop van de natuur als je tijd hebt dat zal je wel een beetje ontspanen
Briefje volgt
Liefs

Lotte

Amai Val, straffe verhalen! Ik kan begrijpen dat ge daar niet goed van bent! Wel moeilijk om in te beelden vanaf hier...Zoals ge zegt; dan mogen wij absoluut niet klagen. Ook het "water halen" klinkt nogal raar :-) Moet ge dan ver wandelen? Naar ne waterput? En hebt ge ondertussen al vlechtjes laten zetten? Groetjes! Aah ja, ik ben super benieuwd naar de foto's!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!